5
Mar

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

Dandanes ni nič nenavadnega, ko ljudje za svojo debelost krivijo počasen metabolizem. Nekateri kljub temu, da zmanjšajo vnos kalorij in povečajo telesno aktivnost, ne izgubijo odvečnih kilogramov. Edina razlaga ki jim ostane, je počasen metabolizem.

Kaj pravzaprav je metabolizem?

Metabolizem je splet kemičnih procesov, ki konstantno potekajo znotraj našega telesa in omogočajo normalno delovanje naših organov. Skrbi za normalno dihanje, obnovo celic, prebavo,….

Vsi ti kemični procesi pa potrebujejo energijo. Minimalna količina energije, ki jo naše telo potrebuje za normalno delovanje, meri bazalni metabolizem (BMR).

Bazalni metabolizem znaša nekje med 40% in 70% dnevno porabljenih kalorij in je odvisen od starosti in življenjskega sloga. Za počasen metabolizem bi bil torej pravilnejši izraz počasen bazalni metabolizem.

Ali imajo nekateri ljudje hitrejši metabolizem?

Na naš metabolizem vplivajo številni dejavniki, kot na primer: telesna višina, telesna sestavna, starost, spol in geni:

– Mišične celice so večji porabnik energije kot maščobne celice, zato imajo ljudje z več mišične mase višji bazalni metabolizem. S starostjo začnemo izgubljati mišično maso, pridobivamo maščobno in posledično se tudi naš bazalni metabolizem zniža.

–  Na splošno imajo moški hitrejši metabolizem kot ženske zaradi večjega % mišične mase, težjih kosti in manjšega odstotka maščobe. Prav zaradi tega, pa lahko tudi dnevno zaužijejo več kalorij s hrano.

– Dnevni metabolizem je odvisen tudi od genske zasnove, vendar to še ni prav pojasnjeno. Vemo le, da geni zagotovo vplivajo na velikost in našo sposobnost gradnje mišic, ki pa posledično vpliva na metabolizem.

 

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

Ali je za debelost zares kriv počasen metabolizem?

Ljudje, ki imajo težave pri izgubljanju odvečnih kilogramov za to pogosto krivijo počasen metabolizem. Številne študije pa so to trditev ovrgle.

Dejstvo je, da imajo ljudje s prekomerno telesno težo pravzaprav višji metabolizem zaradi povečane telesne sestave. Raziskave so tudi pokazale, da ljudje po navadi jedo več, kot mislijo da jejo. Marsikdo med beleženjem, kaj vse je dnevno zaužil, napiše majn kot je dejansko pojedel.

Počasen metabolizem najpogosteje ni razlog za pridobivanja telesne teže. Prekomerno telesno težo pridobivamo zaradi prenajedanja in zaužitja več kalorij kot jih dejansko porabimo. To je najbrž težko sprejeti vendar teže ne bomo pridobivali samo v primeru, če ne bomo presegli dnevnega vnosa kalorij.

 

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

Ali lahko prehitro izgubljanje odvečnih kilogramov zmanjša naš metabolizem?

Hitre diete in popolnoma zmanjšanje vnosa kalorij lahko zmanjša naš bazalni metabolizem. Z nekaterimi dietami je naše telo prisiljeno da »se zaustavi« in maščobo začne še bolj skladiščiti, zmanjša pa se delež mišične mase. To pa posledično povzroči znižanje bazalnega metabolizma.

 

Kaj lahko storimo, da pospešimo metabolizem?

Znano je da z nekatero hrano in pijačo lahko pospešimo metabolizem. Na primer zelen čaj, črna kava, začimbe, energijski napitki in še bi lahko naštevali. Vendar pa je od vsakega posameznika odvisno, kako se bo telo odzvalo.

Medtem ko težko nadzorujemo hitrost svojega metabolizma, pa lahko nadzorujemo koliko kalorij bomo dnevno porabili s športno telesno aktivnostjo. Bolj kot smo aktivni, več kalorij bo naše telo porabilo. Dejstvo je da ljudje, ki naj bi imeli hitrejši metabolizem, so samo bolj aktivni kot ostali.

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

 

In za konec še dva najboljša načina za porabo kalorij:

– Aerobna aktivnost

Aerobna telesna aktivnost je ena izmed najbolj efektivnih načinov porabe kalorij. Priporočljivo je 150min aerobne aktivnosti na teden kot je hitra hoja, kolesarjenje, plavanje, tek,… To dosežemo z 30 min aktivnostjo 5x na teden. Če pa želimo izgubljati odvečne kilograme moramo to aktivnost povečati in spremeniti tudi prehrano.

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

– Trening za moč

Mišice porabijo več kalorij kot maščobno tkivo, zato moramo povečati tudi delež mišične mase. Ne skrbite, ni se vam treba spremenit v Arnolda Schwarzeneggra. Dodajte vadbo za moč 2x do 3x tedensko in se osredotočite predvsem na večje mišične skupine ( noge, kolke, hrbet, trebuh, prsa, ramena in roke).

 

KAKO LAHKO POSPEŠIŠMO METABOLIZEM?

Konstantna telesna aktivnost in zmanjševanje časa sedenja vam bo pomagalo pri zmanjševanju prekomerne telesne teže.  Več kot se boste gibali, več kalorij boste porabili.