11
Apr

MEDIALNI TIBIALNI STRES SINDROM (SHIN SPLINTS)

Medialni tibialni stres sindrom ali angleško shin splints je preobremenitvena poškodba in posledica ponavljajočih stresov v predelu goleni. Pojavijo se različne stres reakcije golenice in okolne muskulature, ker se telo ne more ustrezno regenerirati po ponavljajoči mišični kontrakciji in obremenitvi golenice.

Pogosto se pojavi pri vojakih, tekačih na dolge proge, gimnastikih, plesalcih, košarkaših, tenisačih in nogometaših.

Najpogostejši vzroki so: splošna preobremenitev, ki vodi v vnetje mišice tibialis anterior in lateralnega anteriornega mišičnega kompartmenta, nenadno povečanje v volumnu treninga, tek po neravni trdi površini, neprimerna obutev, pretirana pronacija stopal ali ploska stopala, kar vodi v medialno bolečino, aktivnosti, ki vključujejo aksialne obremenitve na golen (npr. ponavljajoči doskoki, skoki), mišično nesorazmerje, šibke ‘core’ mišice, zakrčenost gastrocnemiusa, soleusa, plantarnih mišic, kompartment sindrom, lahko tudi stresni zlom goleni.

MEDIALNI TIBIALNI STRES SINDROM (SHIN SPLINTS)

 

Medialni tibialni stres sindrom lahko delimo na dva tipa:

– tip 1: stres reakcija na notranji strani golenice, ki je predhodno stanje stres frakturi
– tip 2: draženje zunanje površine (periosta) golenice na mestu pripenjališča Soleusa in Tibialisa Posterior

Simptomi:

Športnik ima topo bolečino v sprednjem delu goleni, ki se pojavi med in po vadbi. Bolečina je lahko prisotna tudi ves čas. Nekateri jo lokalizirajo bolj na sprednji-medialni del goleni. Bolečina je lahko tudi v sami mišici, ali pa ima oseba občutek, kot da ga boli kost (nekateri temu laično rečejo vnetje pokostnice). Pojavi se lahko tudi oteklina, ki lahko vzdraži živce. Posledično lahko pride do mravljinčenja in motenj senzibilitete v stopalu.

Kako mora usposobljeni osebni trener odreagirati, če sumi, da ima stranka MTSS?

Pri akutnem stanju:

– Takoj mora prenehati z vadbo.
– Potrebna je terapija PRICE (protection, rest, ice, compression, elevation), kar pomeni počitek, hlajanje, elastični povoj, dvig prizadete okončine.
– Hlajenje z ledom 20 minut vsakih nekaj ur v primeru hudih bolečin.
– Po potrebi analgetiki, predvsem protivnetna zdravila in geli.

Ko se simptomatika umiri:

– vaje za moč in raztezanje zakrčenih in oslabelih mišic spodnjih okončin
– postopno vračanje na prejšnjo stopnjo telesne aktivnosti (vendar ne prej kot čez dva tedna)
– potrebna je biomehanična analiza, da se identificira morebitne nepravilnosti pri hoji in teku (biomehanični vzroki so lahko ploska stopala, pronator pri teku, mišično neravnovesje, različne dolžine nog)
– v primeru vztrajanja težav napotitev h ortopedu ali fiziatru

Kaj narediti, da se izognemo ponovitvi bolezni?

– daljše ogrevanje pred vadbo
– primerna obutev, ki se redno pregleduje in ob obrabi pravočasno zamenja
– tek po ustrezni površini (izogibati se trdih, neravnih podlag)
– postopno višanje intenzitete treninga
– obutev naj dobro absorbira udarce – predvsem notranji del

Mitja Maechtig dr. med.specialist ortopedske kirurgije