19
Dec

Omega 3

Omega-3 maščobne kisline so esencialne maščobne kisline, kar pomeni, da jih naše telo jih ne more samo tvoriti, zato jih moramo vnesti s hrano. Živalski viri omega-3 maščobnih kislin so zlasti ribe in morski sadeži. Ti vsebujejo predvsem eikozapentaenojsko kislino (EPA) in dokozaheksaenojsko kislino (DHA), ki sta znani zaradi svojih zaščitnih lastnosti za naš srčno-žilni sistem in možgane. Rastlinski viri omega 3 maščobnih kislin (kot so lanena semena, semena oljne kadulje (čija), orehi, alge, buče, brstični ohrovt …) vsebujejo predvsem alfa linolensko kislino (ALA). Ta se v našem telesu le v manjši meri lahko pretvori v EPA ali DHA.Omega-3 maščobne kisline so sestavni del celičnih membran v telesu in vplivajo na delovanje celičnih receptorjev v teh membranah. Zagotavljajo izhodišče za izdelavo hormonov, ki uravnavajo strjevanje krvi, krčenje in sprostitev sten žil in lajšajo vnetja.

Omega 3: 

– normalizira in uravnava raven maščob v krvi,

– zniža trigliceride in celokupni holesterol, 

– zniža vrednosti krvnega tlaka, 

– ima učinek proti motnjam srčnega ritma,

 – zmanjša nevarnost krvnih strdkov, 

– zmanjšuje tvorbe maščobnih oblog na žilah in deluje protivnetno,

 – imajo ugoden vpliv na naše oči,

– zaradi svojega protivnetnega delovanja uspešno umirjajo simptome pri revmatoidnem artritisu – manjšajo okorelost in bolečino ter lahko celo izboljšajo delovanje protivnetnih zdravil,

– so koristne pri umirjanju vnetnih črevesnih boleznih (chronova bolezen …),

– zmanjšujejo  umrljivost zaradi srčno-žilnih bolezni,

– upočasnijo staranje in razgradnjo kolagena,

– fetus in doječi otroci dobijo vse omega 3 maščobne kisline od matere. Sprva prek popkovnice, pozneje prek njenega mleka.

Če materina prehrana ne vsebuje dovolj omega 3 (predvsem DHA) maščobnih kislin, lahko to vpliva na razvoj otrokovih možganov in poveča možnost težav z vidom.Za tiste, ki ne marajo rib oziroma ne zaužijejo zadosti omega 3 maščobnih kislin, obstaja možnost nadomeščanja s prehranskimi dopolnili. Pri prehranskih dopolnilih sta izjemno pomembni čistost in stabilnost.V sekundarni preventivi srčno-žilnih obolenj priporočen dodatek najmanj 1 g EPA in DHA na dan. Za bolnike s povišanimi maščobami v krvi (hipertrigliceridemijo), po srčno-žilnih zapletih, pri bolnikih s povišanim krvnim tlakom pa 2–4 g/dan. Dodatki niso nadomestilo za uravnoteženo prehrano, ki naj vsebuje dovolj rib (po priporočilih FDA vsak tretji obrok ali najmanj 3x tedensko) in raznovrstnih oreškov.

Matjaž Komel